zondag, september 23, 2007

Les petits Belges

Raar toch hoe een toch al zo klein landje nog kleiner kan lijken door interne ruzie. Ik ben voor een paar dagen weer in Belgie en het nieuws is er vol van. Wat ik me afvraag is of de kleine Belg, Vlaming of Waal, hiervan wakker ligt. Ik denk het niet. Het geruzie is vooral tussen politici die zeker geen gezichtsverlies willen lijden en zich dan maar blijven vasthouden aan het standpunt van hun al even kortzichtige achterban. De vlaamse top is blijkbaar heel kort van geheugen want een aantal decennia geleden waren de rollen omgekeerd en de franstalige top geniet zo lang het kan van hun lang geleden verworven rechten waar ze zo langzamerhand ook wel weer eens iets tegenover mogen stellen. Een klein land in figuurlijke zin met nog kleinere regio's als je het mij vraagt... Maar ja wie ben ik... een halve Italiaanse inwijkelinge die ondertussen al weer naar het grote Frankrijk gevlucht is. Wat mij natuurlijk geen echte Vlaming maakt en nog minder een echte Waal, maar bestaan die eigenlijk nog wel?
Uiteindelijk komt het neer op de vraag of de één nog verder wil met de ander... daarom dit schoon liedje voor Yves en Joëlle gezongen door een Italiaanse die trouwens ook al niet in haar moedertaal zingt... waar gaat de wereld naartoe...

1 opmerking:

Mzungu zei

Helemaal akkoord.
Ik zit hier in Amerika, denk je dat er ook maar één iemand Vlaanderen kent? Ze kennen België nog niet eens...
Ik ben er ook zeker van dat er geen 50% van de Vlamingen voor onafhankelijkheid is. 30% is zowat het hoogst haalbare cijfer, als je de cijfers van het Vlaams Belang en de N-VA samen telt.
Bij een splitsing van Vlaanderen en Wallonië zou er geen winnaar zijn, alleen twee verliezers. Vlaanderen haalt bijvoorbeeld 90% van zijn drinkwater uit Wallonië voor een belachelijk lage prijs, maar dat zie ik nooit opduiken in studies van financiële transfers richting Wallonië. Wij kunnen gewoon niet voorzien in onze eigen drinkwatervoorziening, bij onafhankelijkheid zal ons dat heel veel kosten.
Wat met Brussel? Die ook maar apart dan? Dan is Vlaanderen nog een grotere verliezer, want alle belastingen van Vlamingen die in Brussel werken, zouden dan richting Brussel gaan.